De eerste week

25 februari 2017 - Linköping, Zweden

Lieve allemaal!

De eerste week is echt voorbij gevlogen..
Mijn eerste stage dag begon maandag. Mijn contactpersoon hield mij om half 12 op bij mijn hotel. We hebben een buskaart gehaald en zijn met de bus naar mijn stage adres toe gegaan
Eenmaal aangekomen werd ik vriendelijk ontvangen door twee vrouwen. Ik heb een rondleiding gekregen door de appartementen van de cliënten. De cliënten zelf waren op hun dagbesteding. In totaal wonen er 4 cliënten en is er plek voor 5 cliënten. Na de rondleiding kreeg ik te horen dat mijn stage morgen zou beginnen om 3 uur tot 20:30.
De volgende dag heb ik mijn stage begeleider ontmoet en hebben we mijn rooster voor de komende weken gemaakt. Ook heb ik de cliënten ontmoet. De cliënten vonden het wel een beetje raar dat ik geen Zweeds sprak en dat ze mij niet konden verstaan. Mijn doel is dan ook om een klein beetje Zweeds te leren zodat ik met mijn cliënten kan communiceren.
De diensten op mijn stage adres zijn:
's ochtends van 07:00 - 12:00
's middags van 11:30- 20:30
En de slaapdienst van 15:00 - de volgende morgen 09:30
De middag dienst draai ik meestal van 15:00 - 20:30
Op de groep sta je dus altijd met 2 begeleiders, dit is voor mijn ontzettend wennen omdat er "maar" 4 cliënten zijn. De cliënten zijn redelijk zelfstandig dus ik kon gelijk merken dat de werkdruk hier stukken lager ligt als in Nederland. Je hebt hier in Zweden echt de tijd voor de cliënten, ook om even bij ze te zitten in de woonkamer.
Kwa communicatie tussen mij en collega's is het een beetje Swenglish. De collega's vinden het lastig om Engels te spreken maar tot nu toe kunnen we elkaar goed verstaan. Ik ben ook de eerste buitenlandse stagaire op de groep waardoor het voor hun ook spannend is.
De eerste week ben ik met mijn collega's mee gelopen en ik merk aan mijzelf dat mijn handen wel gaan kriebelen. Ik wil heel graag zelf aan de slag met de cliënten maar kwa communicatie is dit erg lastig. Zij begrijpen mij niet en ik begrijp hun niet. Dit maakt het werk ook wel weer uitdagend.

Tot zo ver mij eerste week, jullie horen gauw van mij!

Liefs Aniek
Van reisblog naar fotoboek